Avtor : Karla Oblak  



 

Prehrana za nosečnice je znanstvena fantastika …morda pa ne!

Morda se vam ob prebiranju literature na spletu res tako zazdi, a temu ni tako, le zdravo kmečko pamet je potrebno uporabiti in je večina odgovorov na dlani.

Živila in hranila, ki jih ženska uživa med nosečnostjo imajo za zdravje ženske in otroka pomembne zdravstvene posledice. Nosečnice imajo nekoliko drugačne prehranske potrebe in pomembno je vedeti, da je vsaka nosečnica drugačna in je potreben individualiziran pristop.

Nekaj mitov o prehrani nosečnic. Ali držijo?

Mit 1: Nosečnica mora jesti za 2

Nosečnici ni potrebno jesti za dva, kalorični vnos naj se poveča za približno 300kcal/dnevno v 2. tromesečju in okoli 450kcal/dnevno v 3. tromesečju (Kominiarek & Rajan, 2016). Energijski vnos je odvisen tudi od indeksa telesne mase nosečnice in telesne aktivnosti nosečnice. Denimo pri suhih ali zelo aktivnih ženskah bo ta višji.
 

Mit 2: Nosečnica naj se izogiba telesni dejavnosti

Včasih so nosečnicam priporočali veliko počitka in bolj malo gibanja. Pa temu ni tako, gibanje je za nosečnice celo priporčljivo in zelo koristno. To ne pomeni, da mora vsaka nosečnica teči, hoditi na pilates ali začeti z neko dejavnostjo na novo ravno med nosečnostjo. Priporočljivo je ohraniti nivo kondicije in moči, ki bo sigurno koristen tudi po rojstvu. Vsaka nosečnica mora najti aktivnost, ki ji ustreza in ki je zanjo varna. Fiziološke spremembe med nosečnostjo spremenijo običajne vrednosti več laboratorijskih vrednosti. Med nosečnostjo naraščata skupna masa rdečih krvnih celic in volumen plazme, vendar se plazemski volumen v večji meri povečuje, kar ima za posledico hemodilukcijo in anemijo med nosečnostjo. Zato je pomembno zadostno uživanje železa, še toliko bolj pri aktvnih nosečnicah.


 

Vsaka nosečnica je drugačna, zato je potreben individualiziran pristop.

Mit 3: “Več železa”

Drži, železo je v času nosečnosti zelo pomembno za oskrbo rastočega ploda in posteljice ter za povečanje mase rdečih krvnih celic. Potrebe po mikronutrientih pri nosečnicah so višje kot pri nenosečih ženskah. Zato je priporočljivo jemanje multivitamisnkih pripravkov. Dodajanje železa ima za posledico višjo koncentracijo hemoglobina, ki poveča zmogljivost prenašanja kisika in zagotavlja zaščito pred izgubo krvi, ki se pojavi med porodom (Hallberg, 1988). Za nosečnice je izrednega pomena tudi folna kislina, ki je v podporo hitri rasti celic, razmnoževanju celic, delitvi celic in sintezi nukleotidov za razvoj ploda in posteljice. Za železo in folno kislino obstajo veliko znanstvenih dokazov, ki kažejo na njihovo povečano potrebo med nosečnostjo.

Mit 4: Nosečnica je ves čas utrujena

Utrujenost je v času nosečnosti lahko prisotna, vendar temu ni nujno tako. Bolj pogosto se pojavlja v prvem tromesečju, kasneje pa veliko manj in nič čudnega ni, če vidimo nosečnico teči, pleskati stanovanje…K zmanjšanju utujenosti pripomoremo s pravilno prehrano in vnosom zadostne količine potrebnih hranil in mikrohranil. Poleg hrane bogate s folati (agrumi, temno zelena listnata zelenjava, oreški in jetra) je priporočljivo jemanje prehranskega dodatka folne kisline. S tem se zmanjša možnost okvare živčnih cevi pri plodu. Potrebe po železu se med nosečnostjo skoraj podvojijo. Železo se bolje absorbira ob prisotnosti vitamina C, medtem, ko denimo mleko in pravi čaj/kava. Nekateri dodatki železa imajo lahko neželene učinke kot so bolečine v želodcu, zaprtje, slabost in bruhanje.

Medexov sirup vsebuje folno kislino, železo in vitamin C, ki je pomemben za boljšo absorbcijo železa. Ne povzroča slabosti ali zaprtosti ter je prijetnega okusa.

Vsekakor prehranski dodatki niso nadomestilo za zdravo in uravnoteženo prehrano prilagojeni individualnim potrebam nosečnice, so pa mnogokrat v veliko pomoč, ko s prehrano ni mogoče vnesti dovolj mikrohranil, ki so nujno potrebni za zdravje nosečnic in ploda.

Medexov sirup z železom, folno kislino in vitaminom C ni primeren le za nosečnice ampak za vse, ki imajo povišane potrebe po železu, so v stanju izčrpanosti zaradi stresa ali fizičnega napora ali ne vnesejo dovolj železa s prehrano.

Reference:

Hallberg, L. 1988. Iron balance in pregnancy. Pp. 115–127 in H. Berger, editor. , ed. Vitamins and Minerals in Pregnancy and Lactation. Raven Press, New York.

Kominiarek, M. A., & Rajan, P. (2016). Nutrition Recommendations in Pregnancy and Lactation. The Medical clinics of North America, 100(6), 1199–1215. doi:10.1016/j.mcna.2016.06.004

Lassi ZS, Salam RA, Haider BA, Bhutta ZA. Folic acid supplementation during pregnancy for maternal health and pregnancy outcomes. Cochrane Database Syst Rev. 2013;3:CD006896.

Medicine, I. of. (1990). Nutrition During Pregnancy: Part I: Weight Gain, Part II: Nutrient Supplements. https://doi.org/10.17226/1451

Otten JJ, Meyers LD. Dietary reference intakes. The essential guide to nutrient requirements. National Academies Press; 2006. HJP.

Pitkin RM. Folate and neural tube defects. Am J Clin Nutr. 2007;85(1):285S–288S.

Spletna trgovina

Medex priporoča

Sorodni članki

Priljubljeni